L’equip de govern resultant de les eleccions haurà de
continuar la tramitació del POUM i començar l’execució de les seves propostes.
Un POUM que ha fet una feina de diagnosi eficient i que ha deixat clar que, en
l’escenari demogràfic mitjà, si la ciutat es compromet a reduir el percentatge
de pisos buits del 21% actual al 17%, el 2030 tan sols faria falta construir
pocs centenars d’habitatges i que “considera
que caldrà concentrar les polítiques d’habitatge en la mobilització del parc
d’habitatges vacants, això és en la rehabilitació i millora del parc existent”.
Quant a la rehabilitació dels habitatges es diu que “pràcticament el 10% dels habitatges de
Manresa es considera que té un estat deficient” i es rebla el clau quan
s’afirma que “s’estimen en 586 el nombre
d’habitatges ruïnosos o amb condicions d’habitabilitat des de no aptes a no
apropiades”.
El POUM en la seva memòria social d’habitatge posa damunt la
taula que 2000 famílies manresanes tenen problemes greus per pagar el lloguer o
la hipoteca i que els habitatges de protecció oficial, destinats a la venda o
el lloguer no són la solució per aquestes famílies donat que la gran majoria
dels demandants tenen ingressos inferiors als 1000€ emnsuals. Malgrat aquesta
clara diagnosi, les concrecions, llevat de les normatives, es deixen per al
futur pla d’habitatge que caldrà redactar de nou.
El mateix document urbanístic aprovat conté una memòria
econòmica en la qual es concreten les previsions d’inversions amb càrrec
exclusivament a les arques municipals, un cop l’ajuntament pugui tornar a
endeutar-se, per al primer sexeni de vigència del pla urbanístic en propostes
de vialitat, espais lliures, equipaments
o camins, per un total de 15.046.776€.
Una part dels nous ingressos que l’ajuntament espera
recaptar corresponen al 10% de l’aprofitament dels polígons d’actuació
urbanística i plans de millora urbana que en un nombre prudent (19 sobre 115)
es preveu que es duguin a terme també en el primer sexeni. Aquests plans
comportaran aprofitaments privats en forma de construcció o ampliació
d’habitatges i locals.
La proposta que segueix, “Rehabilita Manresa” (detallada en
el quadre adjunt) podria ser el nucli del nou Pla d’habitatge per canviar les
prioritats d’inversió. El primer objectiu rehabilitar el 80% dels pisos
declarats inhabitables que necessiten una àmplia remodelació amb un cost que
situem entorn dels 10.000€/habitatge (l’Agència d’Habitatge considera que el
2011 el cost mig de les rehabilitacions va ser entorn de 6.000€). Considerem
una subvenció pública del 50% donat l’elevat interès social d’aquestes
actuacions en un barri degradat com el barri antic i amb propietaris sovint
insolvents per executar-les. En segon lloc entrarien en el pla de rehabilitació
el 50% de la resta dels habitatges que el POUM ha detectat que cal rehabilitar.
Aquí mantenim la subvenció al 35% que és el que actualment concedeix (quan no
es retallen les partides) l’Agència d’Habitatge. El cost de les ajudes
públiques d’aquest pla és de 5.352.263€.
Segons l’Informe “Rehabilitaciód’edificis, un motor per recuperar l’activitat en un sector en crisi profunda”[1] publicat per PIMEC el
desembre de 2014, una inversió pública entorn de 5 Milions d’euros en
rehabilitació comportaria una inversió total de 13 Milions i una generació de 200 llocs de treball. L’Informe de
PIMEC mostra com els estalvis en ajudes públiques a les persones ocupades, les
cotitzacions i impostos generats superen en còmput global el total subvencions
que incentiven el pla. Unes ajudes que, ni que fossin aportades íntegrament a
càrrec dels pressupostos de l’ajuntament, estarien plenament justificades amb
una prioritat molt més elevada que cap de les actuacions programades a la
memòria d’inversions municipals del sexeni que preveu el POUM.
Rehabilitació habitatges Manresa
|
Habitatges
|
Cost/habit
|
Inversió
|
Subvenció
|
80% dels
Habitatges ruïnosos 50% subvenció
|
478
|
10.000
€
|
4.776.000
€
|
2.388.000
€
|
50% de resta
habitatges deficients (3.769) 35% subvenció
|
1.646
|
5.000
€
|
8.228.500
€
|
2.879.975
€
|
Total inversió
pública
|
13.004.500
€
|
5.267.975
€
|
||
Llocs de treball
|
Estalvis per administració
|
|||
Llocs de treball
creats a 38/1 M€ Segons informe PIMEC
|
200
|
|||
Estalvis per
l'administració (informe PIMEC): cotitzacions SS i impostos, ajudes estalviades
(1,016€/ 1€ subvencionat)
|
5.352.263
€
|
“Rehabilita Manresa”, per tal de completar la seva dimensió
social, hauria de poder seleccionar i formar a les persones ocupades en la
rehabilitació de cases que podrien ser allotjades pels propietaris compromesos
a cobrar un lloguer social a canvi de les ajudes públiques rebudes.
Iniciatives com la de “masoveria urbana” de Càritas són
d’agrair, però no han de servir d’excusa perquè el futur equip de govern deixi
d’emprendre decididament un pla de rehabilitació necessari i rendible socialment
i econòmica, tant si l’impulsa sol o com si ho fa amb altres instàncies de
govern. Un pla que la ciutat i el seu pla urbanístic demanden a crits per
sortir de la ruïna física i econòmica.
Quant al finançament, es pot comptar amb els bancs, que mantenen
758 pisos buits per especular, no paguen els impostos, ni a les comunitats de
propietaris, ni compleixen el deure de conservació pel qual l’administració els
podria imposar sancions (a més de les multes que el consistori actual sembla
decidit a seguir tramitant). Aquests bancs que cobren els 11 M€ en deute (el
2015) que paguem amb els nostres impostos i que reben diner a un interès molt
baix del Banc Europeu, poden finançar sense interessos, un pla que pot
ajudar-los a expiar part dels seus pecats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada